Moje sposoby na efektywna naukę.

Hej! Jak minął wam pierwszy tydzień w szkole? Ja już chcę z powrotem wakacje. Zaczęły mi się rozszerzenia i jest ciężko. Cały tydzień mam lekcje do 15, z wyjątkiem piątku. Zanim wrócę do domu, zjem obiad i pójdę na spacer z psem, jest już 17. Wtedy zabieram się za lekcje oraz naukę i nim się zdążę obejrzeć, jest już 22. Dni uciekają mi bardzo szybko. W czwartki jeszcze mam lekcje śpiewu, to w ogóle...
Temat dzisiejszego posta to nauka. Nie robiłam serii back to school, więc mam małą rekompensatę. Otóż mam dla was kilka rad, sposobów na naukę oraz jak się zmotywować. Mam nadzieję, że notka wam się przyda i zaczniecie się uczyć.
Nie wiem, jak jest u was w szkole, ale u mnie mamy już pozapowiadane sprawdziany, kartkówki oraz lektury z polskiego. Zarówno z podstawy, jak i z rozszerzenia. Większość osób (w tym, czasem i ja) Najchętniej rzuciłoby to wszystko i poszło na przykład oglądać ulubiony serial. Niestety nie możemy. Znaczy się, możemy, ale nie powinniśmy. Robienie sobie zaległości i zbieranie jedynek skutkuje poprawką, niezdaniem matury bądź bardzo złym wynikiem egzaminu gimnazjalnego. To wszystko ma wpływ na naszą przyszłość. Podejrzewam, że osoby w moim wieku mają obrany kierunek w swoim życiu i zawód. W moim przypadku jest to prawo. Decyzję tą podjęłam już w pierwszej gimnazjum i tak zostało. W 3 gimnazjum wzięłam się do nauki. Musiałam mieć dobre oceny i wyniki z egzaminu gimnazjalnego, żeby przyjęli mnie do ogólniaka. Teraz też muszę się uczyć, by napisać maturę najlepiej, jak potrafię, bo inaczej nie dostanę się na studia. Jak nie stracić chęci do nauki, po całym dniu w szkole? Jak uczyć się efektywnie?


1. Najpierw odpoczynek.

Gdy wracasz głodny i zmęczony po ośmiu godzinach w szkole nie siadaj od razu do nauki, bo to i tak nic nie da. Usiądź sobie, zjedź ciepły obiad, pójdź się przewietrzyć na przykład na spacerze z pupilem. Ja jeszcze często robię sobie ulubioną herbatę i wtedy dopiero siadam do książek. Taka krótka przerwa dobrze ci zrobi.

2. Zaplanuj sobie naukę.

Uczenie się wieczorem na sprawdzian i 2 kartkówki, które masz następnego dnia, prawdopodobnie nic nie da. Sprawdziany zapowiadane są z dwu tygodniowym wyprzedzeniem. Nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę. Podziel sobie, na przykład dwa tematy dziennie. Wtedy będziesz w stanie wszystko lepiej zapamiętać. 

3. Zadbaj o miejsce do nauki.

Przede wszystkim powinno być ono wygodne. Nie powinnyśmy siedzieć zgarbieni na łóżku i robić notatki na kolanie. Ma to zły wpływ również na naszą postawę. Najlepiej mieć swój kącik, czyli biurko lub stolik z wygodnym krzesłem. Pomieszczenie, w którym się uczymy, powinno być również czyste. Ważne jest też świeże powietrze dlatego uchyl okno, chociaż na kilka minut, by dotlenić swój umysł.

4. Koncentracja.

Musisz się skupić wyłącznie na nauce. Przeglądanie instagrama lub sprawdzanie powiadomień na fb tylko cię rozkojarzy. Najlepiej wycisz telefon i połóż go na stole lub zostaw w innym pomieszczeniu.
Podczas nauki nie myśl o tym, co robi teraz twój crush itp. Pamiętaj koncentracja to podstawa.

5."Jestem za głupia na to".

Wmawianie sobie, że jesteś na coś za głupia/ głupi jest ogromnym błędem. Nasze myślenie i psychika mają wpływ na wszystko, dlatego ważne jest pozytywne podejście. Zamiast powtarzać sobie" nie zapamiętam tego" lub "po co mam się uczyć, skoro i tak tego nie zrozumiem" powiedźcie sobie "dam radę, nauczę się tego".

6Systematyczność.

Jeśli będziecie uczyć się z lekcji na lekcje i po powrocie do domu przeczytacie omawiany w szkole temat, zapamiętacie go. Potem tylko przed sprawdzianem przypomnicie sobie wszystko i będziecie nauczeni. Unikniecie też dostania jedynki z niezapowiedzianej kartkówki. 

7. Nauka po nocach.

Jest to absolutnie zabronione. Po pierwsze nic nie zapamiętacie. Po drugie będziecie śpiący, zmęczeni i napiszecie sprawdzian jeszcze gorzej. Sen to podstawa. Umysł musi być wypoczęty, by mógł dobrze funkcjonować.

8. Ciekawostki i rysunki.

Często nie zwracamy na nie uwagi i omijamy je. Warto się na nich skupić. Rysunki pomogą wam zapamiętać. Najważniejsze informacje zaznaczajcie kolorem. To również przyniesie efekty. Wiem to sama po sobie.

9. Ćwiczenia oraz przerwa.

Czytając dany temat i wykonując do niego zadania, nauczycie się więcej, niż czytając ciągle tekst. W końcu trening czyni mistrza. Naszemu mózgowi, jak i oczom przyda się przerwa. W szkole lekcja trwa 45 minut. W domu robimy tak samo 45 minut nauki i 10 minut odpoczynku. Nasz umysł nie jest w stanie zapamiętywać przez dłuższy okres czasu. Przerwa również przyniesie większe rezultaty.

10. Motywacja.

Nie wiem jak wy, ale ja potrzebuję jej do działania. Dodaje mi energii. Pamiętajcie, że uczycie się dla siebie i pracujecie na swój sukces. Od was zależy, jak będzie wyglądać wasze życie w przyszłości. Pamiętajcie, że tak jak we wszystkim możecie ponieść porażkę. Każdy ma gorsze i lepsze dni, dlatego, gdy nie możecie czegoś się nauczyć lub dostaniecie jedynkę nie załamujcie się. Oceny można poprawić. Jedna jedynka nie oznacza tego, że jesteście głupi. Najważniejsze to nigdy się nie poddawajcie. Wiem, że jest ciężko. Też mam takie dni, że kompletnie nie chcę się uczyć i mam tego wszystkiego dość. Jednak myślę wtedy, że nikt się tego za mnie nie nauczy i mogę jedynie sobie zaszkodzić.


zdjęcia znalezione na tumblrze

Co myślicie o moich radach? Wykorzystacie je? Zachęcam do komentowania i podzielenia się waszymi sposobami na naukę. Jeśli blog wam się podoba, nie zapomnijcie o obserwacji. Mam nadzieję, że będzie was tu co raz więcej. Niestety ostatnio na blogu jest mniejszy ruch, jednak mam nadzieję, że o się zmieni. Zapraszam również na fanpagea klik będzie mi bardzo miło jak polubicie stronę.
Za tydzień kolejna notka, chyba że wypadnie mi coś. Wtedy post może pojawić się z opóźnieniem. Jeśli chcecie, możecie sugerować o czym ma być notka. 
Dzisiaj zamiast piosenki mam dla was cytaty.






26 comments:

  1. Również chce już wakacje, a to dopiero kilka dni szkoły... Bardzo mądry post i bardzo przydatne rady :)

    http://neverstopdreaminggg.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Bardzo mądre porady :D Do większości staram się stosować :D Mam nadzieję, że przynajmniej przez to będzie jakoś lżej ;/

    http://bitter-sweet-wonderwall.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Bardzo fajny przydatny post
    Pozdrawiam :)

    ReplyDelete
  4. Widać dojrzałe podejście do sprawy, to się ceni ;) Powodzenia w szkole i na blogu - odwiedzam regularnie :)

    ReplyDelete
  5. Swietny pomocny post! dziekuje! <3'

    veronicas-veronicass.blogspot.no

    ReplyDelete
  6. Genialny post :) Zgadzam się co do przerw, człowiek nie ma tyle siły, żeby uczyć się długo non stop ;)
    I co do podkreślania; mój ulubiony sposób! Książki mam całe pozakreślane na kolorowo :D

    thousand-miles-to-heaven.blogspot.com
    Milego dnia! :)

    ReplyDelete
  7. Nie zgadzam się co do rady 7 ponieważ ja uwielbiam się uczyć po nocach po przed snem szybciej zapamiętuje, a jak ide spać to mój mózg jeszcze wszystko analizuje i na drugi dień wszystko umiem ;) Mam również koleżanką , która wstaje o 5 rano i się uczy , bo tak lubi. Każdy ma swoją porę do nauki ;)

    ReplyDelete
  8. Super post ! Dzięki za motywację, na pewno skorzystam z tych rad.
    Pozdrawiam i zapraszma do mnie :)

    Zapraszam na mój blog KLIK

    ReplyDelete
  9. super porady chciałabym się do nich umieć stosować ale czasami się staram
    Niestety moja przerwa po szkole zawsze się przedłuża z 10 do 30 minut i więcej xD

    ReplyDelete
  10. Nie zgadzam się z punktem siódmym. Może jestem jakimś wyjątkiem, potwierdzającym regułę, ale po przeczytaniu jakiegoś tekstu i powtórzeniu go sobie w myślach, lepiej zapamiętuje niż normalnie siedząc przy biurku. Tak jakoś mam. :D
    Post bardzo przydatny. :)


    http://queen-of-moon.blogspot.com/

    ReplyDelete
  11. Fajne i przemyślane porady :) Super pomysł! Mam nadzieję,że rok szkolny będzie dla Ciebie udany :)
    http://kitty--candy.blogspot.com/

    ReplyDelete
  12. ja staram się być bardzo systematyczna w tym roku!
    nutellaax.blogspot.com [KLIK]

    ReplyDelete
  13. Cenne rady.Ja teraz sie musze wziąśc w garść i dobrze napisać testy 3 klas gim
    http://official-patty.blogspot.com/

    ReplyDelete
  14. Minął dopiero tydzień szkoły, a ja juz nie mogę tam wytrzymać. Ten rok jest dla mnie chyba najcięższy! Wakacje, gdzie jesteście? Bardzo cenne rady, zgadzam się z nimi! Dużo osiagniemy jeśli będziemy się do nich stosować!
    written-by-life.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. bardzo dobre rady i inspirujace cytaty, czasem potrzeba takiego motywujacego kopa jakiego dalas nam ty, zeby podniesc glowe do gory i ruszyc do przodu
    pozdrawiam, www.poziomkabloguje.blogspot.com

    ReplyDelete
  16. świetne przydatne porady :)
    Pozdrawiam i zapraszam http://agatabasiak.blogspot.com/ x jeśli możesz kliknij w linki przy współpracy :)

    ReplyDelete
  17. Ile razy ja już słyszałam tego typu rady,może zacznę się do nich stosować. ciekawie i dobrze opisane.
    http://xn--yciejedsttwoimsnem-25d.blogspot.com/2015/09/a-w-gowie-wciaz-wakacje.html?m=1

    ReplyDelete
  18. Cały czas kończę o 15.20. Kiedy mam praktyki trzy godzinne w szkole to 16.40. Wiem doskonale o czym mówisz.
    http://annenoele.blogspot.com/

    ReplyDelete
  19. Współczuję planu :(
    Świetne rady :)
    Ja nie potrafię się uczyć po nocach :)

    Mój Blog - klik!

    ReplyDelete
  20. Mnie podobnie jak tobie nie chce się chodzić do szkoły, ale też nie mam zamiaru mieć już wakacji. Najlepszym rozwiązaniem dla mnie byłoby gdybyśmy mieli już czerwiec. Chodzimy wtedy do szkoły, ale i tak się nie uczymy, ponieważ oceny są już wystawione, a można spędzić wtedy przyjemnie czas w gronie wszystkich przyjaciół. Szczerze mówiąc ja jestem osobą, która żyje chwilą i nie mam jeszcze pojęcia co chcę robić w przyszłości. W końcu kobieta zmienną jest. Raz naszła mnie myśl, żeby iść na prawo, ale nie mam pojęcia co zrobię z tym pomysłem. Koleżanki mówią mi, że nadawałabym się na prawnika bo mam "Dar przekonywania" jednak wizja nauki tych wszystkich praw mnie odstrasza. Boję się po prostu, że nie dam sobie rady. Co do sposobów nauki to ja zawsze przed sprawdzianem opracowuję sobie materiał na osobnych kartkach. Kiedy wyszukuję potrzebnych informacji czasami zapamiętam też te uważane dla mnie za mniej ważne. Przerw jako takich szczerze mówiąc nie robiłam, bo nigdy nie mogę się na niczym skoncentrować... Zamierzam skorzystać z twoich rad i porzucić nocne uczenie oraz wprowadzić przerwy. Nad koncentracją też jakoś popracuje. Tak więc dziękuję za rady i czekam na kolejny równie dobrze napisany post :)

    Ściskam xx
    Niepowtarzalna

    Ps. Zapraszam również do mnie
    http://zycie-jest-jedno06.blogspot.com/?m=0

    ReplyDelete
  21. Ja już skończyłam szkołę. Właśnie skończyła się moja szkoła średnia
    i dopiero teraz poczułam jak bardzo za nią tęsknie, zasadzie to za przyjaciółmi
    i niektórymi nauczycielami. Naprawdę świetne rady, bardzo motywujące dla
    uczniów z pewnością :) życze powodzenia w szkole!
    prowadzisz świetnego bloga :)
    pozdrawiam cieplutko myszko :*
    ayuna-chan.blogspot.com

    ReplyDelete
  22. Świetny post :D Ja z góry nigdy nic nie planuję, ponieważ wydaje mi się to bezcelowe...ale w tym stwierdzeniu chodzi mi tylko i wyłącznie o moją osobę, gdyż jeśli ustalę sobie coś z góry to nie zrobię tego...tak już działam i zdążyłam do tego przywyknąć. Poznałam swój umysł do tego stopnia, że wiem kiedy i w jakich warunkach najlepiej przyswajam wiedzę :) Mimo to bardzo spodobał mi się ten post :D myślę, że może pomóc innym xD
    Jeszcze chciałabym serdecznie pozdrowić koleżankę, która dodała komentarz powyżej..Niepowtarzalna <3 o Tobie mowa kochanie :* Pozdrawiam Cię ^.^ Ciebie również droga Veroniko :P Czekam na kolejny post i serdecznie zapraszam do mnie:
    run-sunshine.blogspot.com

    ReplyDelete
  23. "Do it for yourself" - podpisuję się pod tym obiema rękami! Świetny post ;) Masz bardzo fajny sposób pisania :)
    W wolnej chwili zapraszam do mnie: http://tangledstories314.blogspot.com/

    ReplyDelete
  24. Wszystko się zgadza ;) Zwłaszcza punkt 1 jest ważny ;) Chyba jesteś w 2 LO jeśli piszesz o rozszerzeniach, dasz sobie radę, jednak dla mnie była to najgorsza pod względem nauki klasa. Mogę Ci poradzić tyle abyś naprawdę skupiła się na przedmiotach które będziesz zdawać na maturze, bo na świadectwo nikt nawet nie spojrzy. Moje z 3 klasy widzieli tyle na studiach co przełożyli je z teczki do teczki ;)

    Obserwuję a Ty ? ;)

    p a u l y n n e x - klik!

    ReplyDelete

♥ Każdy nowy obserwator/komentarz motywuje mnie do dalszej pracy.
♥ Weryfikacja obrazkowa wyłączona.
♥ Nie bawię się w "obserwacja=obserwacja", jeśli blog ci się spodobał to zaobserwuj. Gdy twój blog mi się spodoba zrobię to samo.
♥ Jeżeli chcesz napisać coś w rodzaju "fajny blog, zapraszam do mnie" to sobie daruj ;)

Copyright © 2014 Verczik Blog by Veronica Masajada , Blogger